De adviseur naast de ondernemer
“Leuk aan de samenwerking met Friso van Seters van VS Logistics is dat hij zelf ook flink wat bedrijfskundige kennis in huis heeft. Hij snapt de administratieve processen binnen zijn bedrijf. Dat betekent dat ik niet alles hoef uit te leggen en op een iets hoger niveau met hem kan praten over zaken als de jaarrekening.” Senior Adviseur Accountancy Marianne van Tilburg komt inmiddels al twee jaar over de vloer bij VS Logistics in Rotterdam. “Naast onze periodieke contacten, heb ik een aantal uitdagende adviestrajecten mogen begeleiden.”
In haar functie als Senior Adviseur Accountancy is Marianne bij Schipper Accountants onder andere werkzaam als tekeningsbevoegd accountant. Daarnaast is zij vooral actief als adviseur, sparringpartner en eerste aanspreekpunt voor klanten van Schipper Accountants. “Dit betekent dat ondernemers voor allerhande vragen bij mij terecht kunnen. Dat maakt mijn werk ook zo leuk en divers. Ik streef ernaar om als adviseur echt naast de ondernemer te staan en te helpen op een manier die aansluit bij die specifieke ondernemer. In het geval van VS Logistics gebeurt er veel. Het is een groeiend bedrijf en we hebben te maken gehad met een overdracht van aandelen. Dat maakt het uitdagend. Er gebeurt veel en ik vind het fijn dat ze mij daarbij betrekken, in plaats van dat ze alles zelf doen.”
Periodieke werkzaamheden
Marianne vertelt dat VS Logistics met een branchespecifiek boekhoudpakket werkt. Elk kwartaal wordt de output van die administratie door Schipper verwerkt en beoordeeld. “We sluiten de kwartaaladministratie af en beoordelen of daar eventuele acties voor uitgevoerd moeten worden. Verder verzorgen we periodiek de btw-aangifte en maken we jaarlijks de jaarrekening en de bijbehorende aangiftes.”
Bij een ingewikkeld overnametraject werkten we nauw samen met andere specialisten binnen Schipper
Marianne van Tilburg, Senior Adviseur Accountancy
Samenwerken met andere specialisten
Volgens Marianne is er recent een ingewikkeld overnametraject afgerond, waarbij steeds meer aandelen in de handen van Friso komen. “We hebben daarbij nauw samengewerkt met andere specialisten binnen Schipper. Denk aan het verzorgen van de waardering van de onderneming en onze fiscalisten hebben een slim stappenplan bedacht richting het eindresultaat.” Verder nam door de groei van VS Logistics de behoefte aan professionalisering op het financiële vlak toe. Samen met de financial controller heeft Marianne zich ingezet voor een betere interne rapportage, zodat Friso ziet wat er gebeurt en tijdig kan bijsturen. “Momenteel vervangt één van mijn collega’s de controller, omdat zij met zwangerschapsverlof is. Het is fijn dat we ook zulk soort zaken vanuit Schipper kunnen regelen voor onze klanten.”
Informele omgang
Wat de samenwerking met VS Logistics betreft waardeert Marianne de informele contacten met Friso. “Hij is makkelijk in de omgang en in staat om snel te schakelen. Prettig is ook dat zowel hij als zijn vader wel enige kennis van ons werk hebben. Dat praat een stuk makkelijker. Het contact is in zekere zin ook uitdagend; Friso verwacht een proactieve houding. We hebben al met al regelmatig contact. Ik verwacht sowieso weer aan het begin van het nieuwe jaar samen te gaan zitten om de cijfers te beoordelen, het jaarwerk voor te bereiden en eventuele actiepunten te bespreken. We richten nadrukkelijk de blik op 2023 en proberen zoveel als mogelijk te anticiperen op die dingen die komen gaan.”
De ondernemer naast de adviseur
“Als adviseur is Marianne van Tilburg echt meegegroeid met ons bedrijf. Ze begrijpt hoe de logistieke wereld eruit ziet en weet hoe belangrijk het is om snel te schakelen als kansen of problemen zich voordoen.” Friso van Seters, directeur-eigenaar van VS Logistics in Rotterdam, werkt al ruim zeven jaar samen met Schipper Accountants. Over de samenwerking is hij enthousiast. “De grote corporate clubs passen minder bij ons bedrijf. Onze aanpak is pragmatisch en oplossingsgericht. Dat zie ik ook terug bij Schipper.”
VS Logistics is een expeditiebedrijf dat klanten in de hele logistieke keten ontzorgt. Daarvoor maakt VS Logistics gebruik van transport via zee, lucht, weg of spoor. “We zijn wereldwijd actief, maar de belangrijkste focus is Azië. We werken zowel voor bedrijven die producten in Azië kopen, verschepen en hier importeren, als voor exporterende bedrijven. Onze kracht is dat we met een team van vijftien mensen een compact bedrijf vormen. Daardoor zijn de lijnen kort en hebben klanten één contactpersoon gedurende het hele logistieke traject. Daar komt bij dat we sterk zijn in automatisering. Het online klantportal heeft bijvoorbeeld een track & trace module, die onze klanten erg waarderen.”
Onze aanpak is pragmatisch en oplossingsgericht. Dat zie ik ook terug bij Schipper.
Friso van Seters, directeur-eigenaar VS Logistics
Aandelen overname
Friso startte VS Logistics in 2013 samen met zijn vader. Daarbij was de rol van zijn vader hoofdzakelijk die van investeerder. Hij had geen operationele betrokkenheid, maar fungeerde op de achtergrond met name als klankbord voor zaken op het gebied van management en financiën. “Vorig jaar heb ik een groot deel van zijn aandelen overgenomen. Bij dat traject zijn we zeer goed begeleid door Marianne en collega-specialisten op het gebied van fiscaliteit en corporate finance. Prettig was bijvoorbeeld dat we goed geïnformeerd zijn over de verschillende scenario’s. We zijn daarin stap voor stap meegenomen in ‘gewone mensentaal’. Het resultaat is een mooie constructie waarbij we gebruik hebben kunnen maken van de bedrijfsopvolgingsregeling.”
Goede managementinformatie
Friso vertelt dat zijn bedrijf de laatste jaren hard gegroeid is. Om die reden nam de behoefte aan goede managementinformatie toe. Ook dit heeft hij samen met Marianne opgepakt. “We hebben op advies van Schipper een financial controller aangenomen. Daarbij is zij deels opgeleid en ingewerkt door Schipper. Verder hebben we gewerkt aan meer grip op de financiële positie van mijn bedrijf. Daarbij kun je denken aan zaken als cashflow, debiteurenpositie en het werkkapitaal. We hebben het nu zo ingericht, dat ik maandelijks maar een druk op de knop hoef te geven om deze zaken inzichtelijk te hebben. Dat is fijn, want op basis daarvan kan ik vervolgens waar nodig bijsturen.”
Snel schakelen
Contact met Marianne heeft Friso gemiddeld 1 à 2 keer per maand. “Als ik een vraag heb, bel of mail ik even, dat gaat heel makkelijk. Verder sturen wij ieder kwartaal onze boekhouding door, met het oog op de verlies-en winstrekening en btw-aangifte. Zou daar iets geks in staan, dan signaleert Marianne dat direct. Fijn is dat ze weet wie we zijn; daardoor kunnen we snel schakelen. Ik waardeer het bovendien dat Marianne onze branche begrijpt en onze taal spreekt. Ze heeft net zo’n no-nonsens-houding als wijzelf en denkt eveneens altijd in oplossingen.”